Statistik: Hvad eller hvem er bedst?
Bedste beliggenhed for butik.
Bedst til at spille kvadratspil(9x17) med to terninger a*b.
Sandsynlighed: Hvor stor er chancen?
Tips.
Oddset.
Lotto.
Skrabelod.
Sandsynlighedsopgaver
Garderobe.
Sphinx.
Magiske døre.
*******************************************************************************
Ugeopgaven:
I er snabel @ generationen med mod på livet og rigtige
iværksættertyper.
Efter skolen vil I gerne tjene en masse penge og samtidig
arbejde med noget interessant.
I vælger at starte en butik. Fitnesscenter, tøjbutik,
musik”café” og It-butik.
1.
I skal finde et godt sted at åbne butikken.
2.
I skal give butikken et image, bl. a. ved at style ekspedienterne
så de passer til butikkens stil og det, den sælger.
3.
I har ingen penge i starten og skal derfor have en bank
til at tro på ideen.
4.
Udfordringen:
For jer, der gerne vil
eksperimentere med regneark er der her en lidt mere kompliceret opgave.
For at få helt styr på
økonomien i en lille virksomhed, er det vigtigt at holde styr på indtægter og
udgifter, og at planlægge virksomhedens udvikling.
Derfor er indsigt i
lagerstyring og omsætning nødvendige begreber
ad 1 Butikken
skal ligge enten på Lyngby Hovedgade eller i Lyngbycentret.
I
kan vælge mellem 4 slags butikker: Tøj, musik, sport eller computer.
I skal prøve at checke, hvem
der går på Lyngby Hovedgade og i Centret og derudfra vælge den bedste
beliggenhed.
I skal tænke jer hvilken
målgruppe, butikken retter sig imod og vælge butikkens placering efter det.
Gå ud og undersøg hvor mange
fra jeres målgruppe, der befinder sig
på henholdsvis Hovedgaden og i Centret en times tid midt på formiddagen.
Lav en oversigt (Tryk og se et
eksempel på hyppighedstabelkladde) som I kan vise i banken.
Sættes ind i loggen.
ad 2 Ekspedienternes påklædning skal
være spændende og varieret, sådan at de kan være forskellige hver uge hele
året.
En tiltalende betjening
får måske flere kunder i butikken.
I afsætter 5000,- kroner
til at købe tøj ind til betjeningen, incl sko/støvler.
Nu går opgaven så ud på,
at købe så meget forskelligt tøj for de 5000,- at der kan laves 50 forskellige
”dragter”.
Også her skal I
anskueliggøre for banken, at I har styr på tingene, ved at vise på et ”tælletræ”
(Tryk og se et eksempel på tælletræ), at I virkelig har løst opgaven med
de 50 forskellige dragter, samt vise den pæneste og den mindst pæne.
Sættes ind i loggen.
ad 3 Inden I går i banken, skal I
prøve at investere jeres sidste 100 kroner i et af de ugentlige spil, som vi i
Danmark bruger 6 milliarder på årligt.
Det er selvfølgelig ikke
noget banken synes er en måde at starte en butik på, men hvis I til gengæld kan
vise dem, at I har ”anbragt” jeres penge med omtanke, kan det være, at de
undskylder jer. I skal altså begrunde jeres valg af spil.
Opgaven går ud på at
spille for 100, - med størst sandsynlighed for at vinde 5000,-.
Læg mærke til, at det ikke
går ud på at vinde en million, men 5000,-.
Tips http://www.tips.dk/
Sættes ind i loggen.
ad 4 I skal udvælge 5 varegrupper med
ca 4-6 varenumre i hver.
Lav et regneark magen til
det viste eksempel for et helt kvartal.
Udregn derefter hver
måneds gennemsnit for hver varegruppe (eller lad regnearket gøre det).
Udregn kvartalets samlede
salg ( eller lad regnearket gøre det).
Find det typiske
varenummer for hver varegruppe.
Prøv at se her
(Tryk og se et eksempel på regneark)
Sættes ind i loggen
*******************************************************************************
Hvis/når I
har pauser eller trænger til afveksling, skal I løse nogle forskellige
enkeltopgaver.
Bedst til at spille Firkantspil(9x17) med to terninger a*b.
Hvem er bedst?:
Tegn et firkant(rektangel) på ternet papir, 9 tern x 17 tern,
skiftes til at slå med to terninger.
Når du har slået, har du længden og højden på din firkant, som du så skraverer på spillepladen.
Næste slåer slår så og afsætter sin firkant, hvis der er plads, ellers sidder spilleren over.
Bliv ved til hele spillepladen er fyldt ud.
Sidste spiller, der fylder en firkant ud er vinder.
Spil f. eks. 20 spil og find den samlede vinder – spil gerne gerne flere gange.
Sættes ind i loggen.
Sandsynlighedsopgaver http://www.rasmus.is/dk/t/m/ST12MN.HTM (Test 1)
Her er 10 opgaver, der handler om sandsynlighed.
Løs opgaven og print jeres resultat ud.
Sættes ind i loggen.
De magiske Døre http://www.matematik.ffw.dk/ (grubleren fra uge 41-ældste trin, tirsdag)
Svær opgave om magiske døre.
I kan godt få hjælp, hvis I har brug for det.
Sættes ind i loggen.
Sphinxen http://www.blackdouglas.com.au/project/sphinx/sphinx.htm
Det her er en typisk samleopgave fra nettet.
en figur, der skal forestille en ægyptisk sphinx, skal klippes ud i flere eksemplarer.
Der skal nu bygges en ny sphinx, der er ligner, den er bare større.
Vis hvordan.
Kan I bygge en, der er dobbelt størrelse?
Firdobbelt??
Tredobbelt???
Gå i sløjdsalen og lav et spil i træ.
F. Eks Mastermind http://www.javaonthebrain.com/java/mastermind/
Lav spilleregler, og afprøv spillet
*******************************************************************************
Om snabel a generationen: http://www.dhs.dk/itk/engag_menneske.pdf (Side 13)
Unge iværksættere: http://www.tsf.dk/bts/nytblad/200105/431.htm
*******************************************************************************
Her er vi:
|
Onsdag |
Torsdag |
Fredag |
Mandag |
Tirsdag |
08:10-08:30 |
|
|
|
|
|
08:30-09:30 |
|
|
|
|
|
09:30-10:00 |
|
|
|
|
|
10:00-10:30 |
|
|
|
|
|
10:30-11:00 |
|
|
|
|
|
11:00-11:30 |
|
|
|
|
|
11:30-12:00 |
|
|
|
|
|
12:00-12.30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obs1: |
Obs2: |
Obs3: |
Obs4: |
Obs5: |
Obs6: |
Klokken: |
|
|
|
|
|
|
Klokken: |
|
|
|
|
|
|
Klokken: |
|
|
|
|
|
|
1
x
2
a
1
y
2
1
x
2
b
1
y
2
1
x
2
c
1
y
2
Forestil dig, at
a, b og c er hat, hue og kasket.
x og y er jakke
og frakke.
1 og 2 er sko og
støvler.
Tælletræet viser,
hvordan man finder ud af, på hvor mange måder man kan kombinere tre
hovedbeklædninger med 2 stykker overtøj og 2 slags fodtøj.
Regnearkeksempel
til lagerstyring og omsætningsberegning.